onsdag 26 december 2018

Ulu i julklapp!

Oj, så glad jag blev över min julklapp!!! 😊 Husbonden har gjort en traditionell Ulu till mig. En kvinnokniv som används av Inuiterna, Yupikerna och Aleuterna i polarområdena på andra sidan jordklotet.
Den är verkligen extra traditionell genom sitt materialval också. De allra tidigaste Ulu-knivarna som hittats har blad av skarpslipad sten. Men så fort de här folkslagen kom i kontakt med metall så bytte dom till sig restbitar av alla möjliga olika slag och började skapa de Ulus som fortfarande används.
Och även min ulus knivblad är gjord av gammal återvunnen metall. Från en sågklinga som användes av de tidigare ägarna till Forsnäs Hemman, bröderna Erland och Yngve. 💗

I övrigt har Husbonden varit lite modern och fäst handtaget med muttrar och dessutom skapat ett eggskydd av en gammal sågbladsskena av röd plast och lite ståltråd. 👍
Kniven är redan provad på både julskinkan och -korven, men det riktiga testet blir ju nästa slakt. Storbocken som är klar med sitt "jobb" framåt februari. Det ska bli så kul att få använda min fina julklapp då! 😀