fredag 28 december 2018

Stoppa sockor- the Christmas edition.

Ett par dagars julsemester har jag unnat mig. Det känns ytterligt konstigt att faktiskt få ligga i soffan och vila 2-3 timmar längre varje dag. Att inte stå på fötterna nästan hela tiden. 😊
Men sysslolös går ju inte att vara, man bara måste "ha något för händerna" som farmor sade. 😉Så då har jag passat på att renovera alla Husbondens sockor. Inte bara stoppa dom, för sånt händer när det går hål oväntat och då är det lite av en akutåtgärd. Men nu har jag alltså gått igenom sockorna helt, och fyllt i, sömmat maskorna, där det visar sig börja blivit tunnslitet. Den här bilden visar två partier där jag sömmat i maskorna och därmed förstärkt de mest slitna delarna av fotsulan.
På det sättet är det som han fått fyra helt nya par sockar, fast dessa egentligen både är stoppade och sömmade på partier förut. De gröna fläckarna är husbondens märkningsfärg på sockorna, varje par får en märkning på olika ställen av socken, ett av dessa fick framtill vid vristen, ett en instickad grön tråd vid själva avmaskningen. På det sättet kan jag hålla reda på vilka sockor som utgör ett par.  👍                                                                             
Varje familjemedlem har sin märkfärg. Jag röd, yngste sonen blå, och Husbonden han ville ha "Abborre-färgad" när han blev tillfrågad. Så typiskt honom, alla som sett South Park avsnittet "Sarcastaball" vet precis hur det är att försöka fråga honom en allvarligt ställd fråga.                     
Så abborrefärgat alltså, det blev olivgrönt, det duger!  😂

Här tidigare inlägg om när jag stickar, stoppar och lagar sockor:
http://forsnashemmanshantverk.blogspot.com/2013/07/fran-bock-till-sock-riktiga-raggsockor.html
http://forsnashemmanshantverk.blogspot.com/2018/01/stoppa-sockorna.html
http://forsnashemmanshantverk.blogspot.com/2016/03/nya-sockgarnet.html