onsdag 7 juni 2017

Hemmagjord espinner

Manicken spinner! Och SOM den spinner!👍 För bara några år sedan hade jag svårt för elspinnrockar. Jag trodde nog kanske att man tappade rytmen och det var ju ändå inte riktigt som att spinna på en trampad, gammaldags spinnrock. 😕 MEN "kärring-åldern" i sin första fas gjorde sig påmind för 3-4 år sedan.
Manicken, start/stoppknapp längst till vänster. Tre fulla spolar och två nygjorda till höger.
Höft-problemet som jag märkt av sen tidigare, och som "ligger i släkten" blev mer kännbart, och det sista jag ville var att spinna, särskilt inte flera timmar. Jag spinner gärna länge, oftast mellan 2-4 timmar per dygn. Men år 2015 hade höften blivit så pass jobbig att det var plågsamt och jag inte spann nästan något alls under hela år 2016.
Från det tunnaste till det tjockaste jag spunnit, och lite konstgarn på slutet. =) 
Så då ville jag ha en espinner för att skona höften. Men det bästa märket och modellen kostar SÅ mycket. Och när Hemmanets Hustomte (aka Pappa!) fick reda på min önskan.....så byggde han en till mig. Helt enkelt! Eller jag vet inte om det var enkelt, jag är inte ingenjör. Men efter 2 månader och en prototyp (som jag tyckte var bra nog) så har jag i alla en helt strålande elektrisk spinnrock som jag är SÅ nöjd med. 💗
Det finns två punkter jag vill påpeka extra:
1. Det är mycket lättare än jag trodde att lära sig spinna på en elektrisk spinnrock. Jag förberedde två fällar gotlandsull för att bara "provspinna" olika tjocklekar och få in rytmen av att spinna på en el-spinnrock. Men det var alltså väldigt lätt att lära sig och det behövdes bara några hundra gram, sen kände jag mig helt bekväm, både med att spinna och tvinna. Den här bilden visar det tjockaste och det tunnaste garnet jag spann på "Manicken" under den här inlärningsperioden. Sedan dess har jag spunnit betydligt tunnare, men då måste jag ha finare fibrer, och jag måste koncentrera mig, jag kan inte bara "slöspinna".
2. Det går MYCKET fortare än att spinn-trampa!!! Det här är ingen erfarenhet jag läst från andra, så jag blev verkligen förvånad. Jag spinner nog åtminstone 25-30% mer garn per timme på elspinnrocken än när jag använde mina tramp-spinnrockar.
Varför? För att jag inte längre får ont i höften och därför bromsar omedvetet? Eller för att händerna arbetar snabbare självständigt än kombinationen mellan att trampa och att mata fibrer? Jag vet inte exakt, men fortare går det och glad är jag!😊
Tjockast och tunnast.
Nu; layout och prestanda? Tja, Hustomten gör nya spolar till mig på bara några minuter. Men jag har sagt att det egentligen räcker med 6, dom rymmer ca 170-190 gr styck. Ljudnivån är verkligen inga problem. Jag har tinnitus men noterar knappt motorn och maskineriet. Om jag tittar på TV samtidigt är det passande att höja ljudnivån 1-2 snäpp, men sen susar "manickens" maskineri på där i bakgrunden utan att störa alls.
När man tvinnar går det bra att sätta upp motorn på absolut max, det låter lite mer, men OJ så fort det går att ta sig igenom över enorma mängder tråd, helt balanserat!

En liten film på knappt 2 minuter där jag visar hur jag använder Manicken. https://youtu.be/MN7PyT6TlVI

Spolarna: Dom är hemmagjorda på den här Manicken. Men på prototypen (se bilden) så använde vi en jumbovinge till min Ashford Elizabeth, med tillhörande spolar. Båda har gått väldigt bra, men jag måste säga att de hemmagjorda ändå känns bättre för de rymmer mer och jag kan ju få så många jag vill, dom är jättebilliga att göra. 


Dom hemmagjorda spolarna består helt enkelt av ett PVC-rör, ett sånt man använder för kabeldragning. skivorna i ändarna är av björk och svarvade i vår egen snickarbod. Ena skivan har ett spår i sig där man lägger bromsbandet när man spinner. I änden av pvc-röret limmar man fast en plugg med exakt rätt dimension på hålet för att passa vingens mittstav (se detaljbilden nedanför). Faktum är att precisionen blir så bra att den här vingen och spolarna är lite tystare än prototypens som alltså är en färdigköpt jumbovinge till en Ashford Elizabeth med tillhörande spolar.


Mer tekniska detaljer:
Vi har två olika "Manicker". En enklare med "bara motor" och en mer komplicerad som också använder ett motstånd och en kondensator för att göra att själva spinnandet mjukstartar och mjukstannar, så att det inte blir så ryckigt. Bilden visar den mer komplicerade.
På denna är dessutom motorn upphängd (se den rosa tråden som går upp till en ögla, fastskruvar i locket). Den lösningen beror på att Hustomten ville att konstruktionen skulle vara så flexibel som möjligt.
Inuti Manicken.

Insidan och konstruktion: Nu förändras väl marknaden snabbt och kanske finns inte allt kvar på länkarna. Men det här är alla komponenter Hustomten använde i alla fall:
Motor:Universal brushed motor Motraxx IGARASHI SP3657-50 12V E-MOTOR 5700 rpmhttp://www.conrad.com/ce/en/product/244478/Universal-brushed-motor-Motraxx-IGARASHI-SP3657-50-12V-E-MOTOR-5700-rpm
Motorstyrning (för att reglera hastigheten): https://www.electrokit.com/dc-motorstyrning-15a.45684
Motorn är på 12V, men går att köra på 14/15V. Inställning av hastighet, antigen via olika spänningar och/eller med motorstyrning.
Motstånd2-3 Ohm 6W motstånd , 10000/20000uF 25V kondenstator (för mjukare stopp/start)
RattVippomkopplare dubbel 3-polig (TILL-FRÅN-TILL), för byte av riktning.
Rem i önskad längd (beroende på bygget): Se https://www.svalander.se/shoppen/reservdelar/remmar/rundremmar/
Switchat nätaggregat: inställbart 5-24V, (eller 5-15V), <=2,5Amp) (Claes Olsson)
Ljudämparmatta1mm (Biltema) för invändig dämpning av elmotor.

Vidare: Plywood 10 mm, 
2 st plastskärbrädor från ICA. (dom svarta kortsidorna)
Drivhjul till elmotor och spinnare, mm är handsvaravade i vår egen snickarbod av björkträ. 
Det finns också en på/av knapp som är monterad på en rätt lång sladd, som jag gillar skarpt. För man kan ha den bredvid sig fast man ligger i soffan och spinner och inte behöver röra sig (eller höften) en millimeter för att sätta på/stänga av Manicken!