måndag 19 juni 2017

Tesvaggan-en hemmabygd wool picker

Här är vår tesvagga, som jag kallar den. Ritningarna kommer från en medlem i vår spinngrupp på Facebook. Husbonden och Hustomten gjorde gemensam sak för ca 1½ år sedan och byggde en åt mig
Jag använder den regelbundet, främst när jag ska tesa stora mängder fibrer och allra helst när det gäller att blanda fibrer av olika typ, som när jag tesar samman hundhår och lammull. Det är dock viktigt att fibrerna håller någorlunda samma längd.

På bilden har jag fäst den på en vanlig stol med tvingar. Det kan tyckas lågt, men min arbetsställning blir väldigt bekväm då jag stödjer mig på vaggans bakre kant med vänsterhand, som också håller fibrerna, medan jag trycker vaggan framåt med höger hand.

Det här är en rätt tidskrävande grej att bygga. Man måste borra individuella hål i olika konstiga vinklar för många, många spikar. Man måste limma fast alla spikar och dom måste vara ganska så noggrant placerade. Men om du har tid, kunskap och tålamod att bygga en tesvagga, så är det nog ett redskap som man kan använda hela livet. Jag uppskattar verkligen min!

Film på 10 sek: https://youtu.be/XsdO5MV1LFU