måndag 27 maj 2019

Getmjölkstvålen gör gott!

Ibland blir man verkligen extra glad! 😊
Häromsistens fick jag ett brev som berörde mig extra. Det handlade om min tvål med getmjölk och grädde av våra egna Lappgetter.
Så här löd det:

"Hej! 
Måste bara berätta att tvålen getmjölk/grädde är det bästa som hänt mitt yngsta barnbarn
har varit så torr och fnasig på kroppen tidigare när jag rekommendera att tvätta henne med denna så är hon jättefin nu!
Med vänlig hälsning Berit 😁 "

Så underbart! Det är jätte skönt för vår familj att slippa de hemska kemiblandningar som säljs som "tvål" i affären. Men det är verkligen lite extra fantastiskt att mina tvålar också hjälper folk med riktiga hudproblem. Inte minst som i det här fallet, småbarn som inte haft det så roligt tidigare! 💗

Det är rätt många som hör av sig till mig och berättar hur bra det varit med mina rena tvålar. Och den allra renaste, som bara består av förtvålat äkta fett, (vår Äkta Tvål)  är väldigt bra för de flesta. Det är precis som originalreceptet för Barnängens, för hundra år sedan. Numer är även Barnängens det samma kemiblandning som allt annat. 😕
 Men det finns faktiskt en särskild poäng med att använda getmjölk i tvålar för extra känslig hud. Det är inte bara lyx, utan getmjölken innehåller särskilda triglycerider av kaprin- och kaprylsyra. De här fettsyrorna samverkar med hudens yttersta lager för att bilda en barriär som skyddar huden mot uttorkning mellan tvättarna. 

Våra Lappgetter av gammal, traditionell svensk stam ger mjölk som skiljer sig från den moderna mjölkraserna av getter, och kanske är det därför vår tvål med mjölk och grädde hjälper så bra. 👍

Här mer om våra älskade Lappgetter: https://forsnashemman.blogspot.com/p/lappgetter.html