tisdag 16 april 2019

Snabb Nip/tuck-intagning av byxor.

Här ett tips på ett superenkelt sätt att lägga in byxor i midjan. En metod jag använt hundratals gånger, då jag bor med tre spagettismala karlar som inte kan köpa standardbyxor som passar.
Idén är att man syr ett litet veck på varje sida av midjan. Med bara 4 korta sömmar på några centimeters längd kan man på det sättet alltså få byxorna att sitta som en smäck. Här på bilderna syns hur jag vikt linningen under en skärphälla. Sen syr jag en söm på främre sidan av hällan rakt över över linningen, uppifrån och ner. Man kan se början av sömmen i vitt på bilden.
Sen viker man tillbaks byxan och syr fast den på andra sidan hällan, bakåt. På bilden är sömmarna vita, så de är lätt att se, men om jag hade matchat färgen på tråden hade den här lilla intagningen blivit nästan osynlig.
En fördel är att det är mycket lätt att sprätta upp den här lilla ändringen om någon blir tjockare om midjan, eller om man vill lämna vidare byxorna till secondhand. 👍