onsdag 20 mars 2019

Lappa vantar.

Som så ofta på vårvintern går det mycket tid åt att lappa och laga. Denna gång var den en ganska omständig och arbetskrävande lagning. Sonens termovantar.
Det här är rätt dyra grejer så det kändes ändå värt att laga dom. Och det var bara den övre rundningen av handen som var trasig. Där hade lädret slitits så det börjat gå hål. Jag rotade fram sonens gamla bävernylonoverall från mellanstadiet och klippte till två lappar i samma form som övre delen av handen på handsken. Jag gjorde också en mall av kartong i rätt storlek.
Den använde jag för att stryka lapparna i rätt form, vek och strök runt kartongmallen. Sen gäller det att noggrannt nåla fast lappen i rätt position och sy fast den för hand med täta kaststygn (2-3 mm mellan), med björntråd. För såna här lagningar måste vara riktigt robusta för att hålla.
Där jag sydde över själva handflatan var jag tvungen att sy genom det tidigare lädret, så där använde jag en så kallad skärnål, och fingerborg. Annars hade det nog gjort ont.

Nån timme tog det och nu har sonen ett par handskar som nästan är nya och jag sparade (förutom miljöaspekten) långt över en dags inkomster på att slippa köpa nya. 😊