lördag 18 mars 2017

Färga garn

Ytterligare en härlig lördagsmorgon med lite färgning. =)
Denna gång gör jag något så ovanligt för mig som att färga färdigspunnet garn.
Det ska bli strumpor i två olika fiberblandningar, ett litet experiment för att kunna avgöra slitstyrkan. Bland annat provar jag min egen fiberblandning som främst innehåller 3dje klipps-mohair från Kallmyra med inkardat ull av en typ som jag valt ut speciellt för att komplettera den slitstarka mohairen och ge "det perfekta sockgarnet". Det känns som ett helt fantastiskt garn så nu blir det spännande att se hur det står sig i slutstyrka mot det andra garnet, som är ett rent ryagarn. Det garnet känns mycket mer stumt och vasst nu när jag känner på härvorna.

Färgerna jag använder är som vanligt Greener Shades som jag köper från Karin på Fårbiform.
http://farbiform.tictail.com/products/greener-shades

Nu har jag försökt fota härvorna och dom nystan jag gjort av garnet. Vad svårt det är att visa hur färgerna egentligen ser ut! 😏 Här är några bilder, tagna utomhus och inomhus och med och utan blixt. Ingen av dom ser egentligen ut som garnet, men lite "sammanlagt" så kan man kanske föreställa sig hur det blir. Väldgit fint i alla fall, jag är mycket nöjd.