lördag 28 januari 2017

Lappländsk Tahklislända för tunt-tunt garn

Så fick jag min första egna tahkli-slända av Husbonden. Pinnen är i bok och trissan är i sälg. 6 gr lätt.
Tahkli-sländor användes traditionellt att spinna bomull med. Alltså korta och mycket tunna fibrer. Dom är speciellt konstruerade att snurra mycket fort under en kort tid och med litet vridmoment. Alltså ingen risk att som vrider sönder de känsliga fibrer man spinner. Ett litet redskap som ser enkelt ut, men som är perfekt anpassat till just den uppgifter, att spinna korta och mjuka fibrer.
Just nu spinner jag en blandning av kort, fin magull från Svärdsjöfår och ull från våra egna Gotlandskaniner.

Det här är ju en första prototyp och jag har ett par förändringar jag vill att Husbonden ska ta med sig till version 2. Spännande process och det är SÅ kul att spinna på den här lilla, lätta skapelsen.
Jag använder vår spinnskål model Desirée till tahkli-sländan.
http://forsnashemman.tictail.com/product/spinnsk%C3%A5l