torsdag 29 oktober 2015

Dubbelt drivsnöre

I morse gick mitt gamla drivsnöre hädan. Sakta, sakta tänjdes det och plötsligt var det av, fransigt i ändarna. Nu var det inte någon överraskning. Jag har faktiskt väntar på att de ska ske...... i över ett halvår! För det har hållit i över ett och ett halvt år.
Drar en lintråd över bivaxklumpen, igen och igen. En trädgårdshandske hjälper till att skydda mot "rope-burns". 
För länge sedan använde jag bara vanliga lin- eller hamptrådar som höll i 2-3 månader var. Och det kändes helt rimligt. Hampa och lin är visserligen hållbart men jag spinner mycket. Verkligen mycket! Så ett tremånaders drivsnöre har ändå producerat nästan 5 km garn. Är det verkligen möjligt att få en vanlig ekologisk lintråd att hålla ännu längre? Jag använder Växbo våtspunnet 12/3.
Snöret med bivax in i micron (eller ugnen). Låt det bli så varmt att vaxet smälter och sugs in i snöret. Upprepa 1-2 ggr. 
Men så för ett par år sedan fick jag en "snille-blixt". Om jag härdar snöret med lite bivax? Vad händer då? Min teori var att drivsnöret skulle få bättre friktion och att det skulle bli mer hållbart. Och båda teorierna stämde. Men att hållbarheten skulle öka med upp till 600%, det överskred ju mina vildaste förväntningar!!!!! Från 3 månaders "livslängd" till 18 månader.
Det nya snöret, till vänster, och det gamla. Mörkare, fransigt och avnött. Men jag kommer fortfarande använda det för att t.ex. binda upp växter i trädgården. Inget förfars!
Bara lite extra tid när jag gjorde drivsnöret. Helt klart värt det! 
Fastknytet på spinnrocken. Efter bara lite användning kommer knuten bli hoptryckt, platt och helt omärklig när man spinner. 
Ett extra tips, för riktiga dubbel-drivs nördar. Jag har två olika drivsnören på spinnrocken. Båda av samma tråd och härdade på samma sätt med bivax, men ett av dom är ca 5 cm kortare. Jag använder det när jag ska tvinna och vill ha snabbare uppväxling (minsta hjulet på trissan). På det sättet slipper jag skruva så mycket på modern och slipper tänja i onödan på något av drivsnörerna. 
Det snöre jag inte använder för tillfället hänger kring en av ståndarna, snyggt ihopsamlad av en alldeles modern påsklämma