måndag 28 september 2015

Från får till färgad fiber

Hela denna vecka skapar jag fibrer att ha med mig till Fiberfestivalen. Just nu färgas det kardband. Här ett band i vackra höstfärger.
Under själva färgningen
Mina kardband är av lokalproducerad Svensk ull, helt handgjorda av mig! INTE industriella merino-band som är importerade från halvvägs över hela världen (Australien eller Nya Zeeland). Jag gör alla fibrer jag säljer alldeles själv, hela vägen från den ull som jag köper av min granne (och spinn-mentor/fantastiska lärare) Monica. Hon har avlat sina får under flera decennier för att få de där perfekta fibrerna att spinna! Dom är den perfekta mittpunkten mellan finullens finfibrighet och lantrasfårens silkighet. Ljuvliga! Mohair-lockarna jag färgar kommer också från vårt närområde.
Handfärgade Kardband. Lokalt producerat, sorterade för hand & miljövänligt färgade. Från Forsnäs Hemman
Det är en unik och helt speciell känsla att spinna dom här kardbanden, kardfloren och färgade lockarna. Och jag är så Glad att kunna erbjuda helt unika och närproducerade, läckra fibrer.