lördag 15 november 2014

Lyxgarn

Ett sånt där garn som jag planerat och drömt om länge, men jag har inte haft tid och möjlighet att göra förrns nu. När jag hälsade på Kia på Forsbacka Ull för nån vecka sedan fick jag tag på tops från hennes Dala pälsfår. Ljuvligt silkeslena fiber, och då kände jag att "nu är det dags!". 50 gram ull och 38 äkta sötvattenspärlor senare; lyxgarnet!
Tillsammans med naturliga sötvattenspärlor (eller äkta rispärlor som dom kallas ibland) spann jag över 165 meter ljuvligt, tunt, silkeslent lyxgarn. Det är 35 WPI, lace weight, eller spetstunt garn. Fullständigt balanserat, men på bilden nedan blåste det så pass mycket att det är lite svårt att se.
Det här garnet skulle nog passa till en gles-stickad halsduk eller en spetsstickad sjal. Skulle också kunna göra sig bra som partier i ett tröja/kofta om man blandar det med kommersiellt garn i samma tjocklek t.ex "Tove" från Sandens garn, eller "Nordlys" & "Babyull", två garner från Viking of Norway som finns att köpa billigt via postorder hos Signe Violas garnshop. Hon finns på Facebook också här: https://www.facebook.com/SigneViola
Det här superläckra garnet, och många andra kommer att finnas till salu på Vilhelmina adventsmarknad på Hantverkshuset i Vilhelmina Kyrkstad.