lördag 22 november 2014

Det knäpper i godispåsen

Veckans godispåse innehåller...........
en knäpphärvel!
För några veckor sedan, när jag var till stora-staden Umeå hittade jag en helt fungerande knäpphärvel på second hand. Det var till och med billig (kanske för att den är ommålad och ser lite plastig ut).
Jag älskar ursprungligt och äkta historisk hantverk, så det är ju illa att nån målat om denna fina härvel i plastfärger nångång mellan 1970-1990-talet. Men i just det här fallet bryr jag mig inte så mycket för jag var främst ute efter ett fungerande räkneverk. Den här sköna tingesten lyfter sakta på sin hammare och ger ifrån sig ett diskret litet "knäpp" var 60-ionde varv. Var 90-ionde meter. Det känns toppen att sitta och veva och räkna upp till hur många meter man spunnit!
Nörd-fakta för spinnare: Härveln var det första standardiserade arbetsredskapet i Sverige. Kolla Wikipedia!