fredag 22 november 2013

Baka tunnbröd på häll

Igår var en riktigt rolig dag där jag fick lära mig nya saker. Visst har jag bakat tunnbröd förut och jag äger till och med en egen häll, ett arv från farmor. Men det var länge sedan, och med ett proffs som Marita som lärare, så fick jag massor med smarta tips som underlättar och ger det där riktigt bra resultatet.
Marita har ett riktigt litet bageri i en stuga på gården. Det var så lärorikt att få se hur hon planerat, med stora arbetsytor för varje enskilt moment & smarta, löstagbara hyllor. Sammantaget blev allt så praktiskt och lättstädad. Jag kan ju knappast få till samma sak själv hemma i köket. Men man kan ändå lära en hel del av rutinerna i arbetsgången och vilka handgrepp och redskap hon använder. Tack Marita! En riktigt toppendag!
Det är ju ändå inget lätt mathantverk. Som bilderna visar blir det ibland olidligt hett och det är ett tungt jobb att kavla ut degen och lyfta varje kaka flera gånger innan den är klar. Det är dessutom tekniskt svårt och det tog nybörjaren flera försök innan jag fick till några kakor på slutet som mötte lärarens stränga kriterier.
Dessutom fick jag en snygg mjölmustasch på köpet!