lördag 25 maj 2019

Tripoder till trädgårdslandet.

Vi gör lite tripoder till ärtorna. Att göra tripoder är något jag lärde mig i scouterna, för över 30 år sedan. Men gamla takter sitter i och jag kom ihåg precis hur man gjorde. Nu får sonen lära sig. 😊
Tre ungefär lika långa och grova störar läggs bredvid varandra. 
Att använda "treben" till att låta ärtorna klättra såg jag förra året, när vi i föreningen Sesam/ Västerbotten/Lappland hälsade på hos Mariana och hennes Husman i deras trädgård utanför Lycksele. Det såg väldigt praktiskt ut, man kan ha en sort på varje tripod så det blir lätt att skilja sorterna åt. 👍
Väver upp och ner ett par varv och knyter snöret med löpknut så man kan återanvända det senare.
Jag har också ett 20 meter långt nät som jag låter ärtor klättra på. Det är ca 1 meter högt så där får de lägre ärtorna hålla till.
För att spänna bindningen och få stadga på tripoden snurrar man mittbenet en gång mot de andra benen. Sen ställer man tripoden upp. 
Det är en härlig känsla att kunna lära ut såna här grundläggande och användbara tekniker till den kommande generationen. 💗