tisdag 9 april 2019

Egna påskfjädrar på bästa sätt!

Påskfjädrar har ju varit i hetluften länge. Inte bra, inte från den typen av fågelindustri som dom vanligen kommer från. Men det slog mig att fjädrar från våra egna tuppar, de tuppar som är ljusare i färgen, det borde ju gå att färga med samma färg som jag använder till ull.😊
Sagt och gjort. Tuppen slaktades, fjädrarna plockades och tvättades i varmt vatten med lite diskmedel och sen trugades dom ner i några olika burkar i en kastrull. I med varmt vatten, lite färger (från Greener Shades) och lite ättika för att göra allt surt. Och bara 10-15 minuter senare var det klart.👍
Upp med fjädrarna och låta torka över natten. Så fint det blev! Vad roligt! Nu har vi ett påskris som känns helt rätt! Även i hjärtat. 💗
Färgerna är ett märke som heter "Greener Shades", bra färger för så miljövänlig färgning som möjligt! 😁
Tack och lov har vi en bra svensk återförsäljare för det här ljuvliga färgerna.
Härifrån köper jag mina ullfärger (som numer alltså också är fjäder-färger): https://farbiform.se 
Kunniga Karin som har butiken sänder också med en bra svensk beskrivning som gör det riktigt lätt att färga, och eftersom färgerna är giftfria går det utmärkt att leka lite hemma i köket!

Jag själv passade på att göra några extra vippor, så det finns att köpa ett par 10-pack här på vår webshop: https://forsnashemman.se/products/pask-fjadrar-fran-vara-egna-tuppar