tisdag 27 mars 2018

Kokar tjärtvål

Ja, vi har slut på tjärtvål. Inte i badrumsskåpet men på webbutiken. 😁 Så jag passar på att koka lite nytt nu innan påsksemestern. Då kan jag skära upp tvålen imorgon innan vi åker och den kommer torkat tillräckligt för att kunna sälja den när vi kommer hem veckan efter. 👍
Vi har sån tur att vi kan få tag på ganska "lokal" tjära till vår tjärtvål. Äkta jättefin dalbränd tjära från Norrbotten. Den säljs dessutom av ett underbart företag som ligger i en by utanför Piteå, där också en del av mina tidigare Lappgetter har ett nytt hem.💗

Nästa gång jag åker och hälsar på dom så tänker jag köpa med mig en hel dunk hem. I och för sig går det inte så mycket tjära till tvålarna, ca 8% har jag i, men tjära håller också länge och tjärbränning är en utdöende konst, vem vet när jag nästa gång får tag på sån ljuvlig tjära. Men nästa gång kanske vi tagit ytterligare ett steg i vår självförsörjning och lärt oss bränna egen tjära. Vi har i alla fall ett par fina tjärstubbar på lager. 😊

Här är webshopens tjärtvål, snart i lager igen: https://forsnashemman.se/tval