måndag 18 september 2017

Laga svampkorgen

Jag älskar svampkorgar av den här modellen.💗Flätade i träspån av helt rakvuxen tall. Dom är ofta otroligt underprissatta på second hand, men en del av dom är ju också åtgångna. Den här har jag haft i 2 år, men handtaget splittrades och nu gav det slutligen upp.
 Men med Husbondens kompetens så gick det ju att fixa. Han splintade en ny tjockare tallspåna och basade den ovanför värmargrytan. Sen formade han den genom att böja den runt en stor kastrull och fästa med tvingar tills den stelnat.
Slutligen använde han häftpistol för att fästa det nya handtaget. Jag är supernöjd och kan nog använda min fina svampkorg minst 2 år till, sen har jag ju 20 andra på lager. 😉 För jag köper varenda en jag får tag på via second hand. Dom kostar så lite. Och vi har så mycket lagerutrymme här på Forsnäs Hemman, men för den skull slutar vi aldrig att lappa och laga. 👍

Här våra tidigare inlägg om att lappa och laga:
http://forsnashemmanshantverk.blogspot.se/search/label/Lappa&laga