onsdag 4 januari 2017

Nyårs-gotta att spinna

Nytt spinnprojekt på gång. Jag vill prova en absolut minimal tahkli-slända, ursprungligen använd för bomull. Nu har vi ju ingen Lapplandsodlad bomull direkt men jag insåg att jag nog kunde karda ihop ett lokalt alternativ.
En tahklislända som bara väger 6 gr, från Hipstrings.
Jag tog fram en påse magull från Svärdsjöfår, det mest finfibriga allmogefåret vi har, magullen har extra tunna fibrer och är också ganska kort, liknande bomullen. Dessutom kardade jag in en näve kaninull. Från våra Gotlandskaniner. Ca 2,5-3 cm långa fibrer och tanken är att tillsammans ska blandningen bli lättspunnen på tahklisländan.
Spännande!
Men det kommer ta lång tid. De små tunna ullrullar jag kardat till väger ca 30 gram, och det har tagit mig en hel kväll bara att spinna EN sån ullrulle, för det blir så tunt, så tunt garnet.