torsdag 1 december 2016

Mor Edda och hennes Korf

En hobby är att titta på gamla folklivsbilder i olika lokala och regionala fotoarkiv. Det är så kul att se vilka bilder man kan hitta. Ursprungligen började det med att jag letade efter gammaldags getter, alltså förfäderna till våra älskade Lappgetter. Men oj, så mycket annat intressant jag lärt under tiden!
Bilden är lånad från http://www.fotoarkivet.vilhelmina.se/
Här har vi en bild från en av de senaste uppdateringarna på vårt mest lokala fotoarkiv. Vilhelminas. Det är från Västerbottens Folkblads bildskatt. Man får veta att detta är Mor Edda och Ulla (syns bara lite till höger på bilden), båda med efternamnet Olofsson och att dom är "Baksjöbergare". Det betyder att dom bodde ca 3 mil från oss här på Forsnäs Hemman. Ingen uppgift om när fotot togs men jag skulle ändå gissa på att den är tagen på 50-60-tal givet kläderna. Man kan se en enorm kartong med "tullern" alltså ullrullar bredvid Mor Edda. En vedlår eller kökssoffa bakom, med påsar på (kanske är dom fulla med ull) och en klassisk vedspis.
För mig som spinnerska är det mest intressanta det i förgrunden. Mor Edda spinner nämligen inte på vilken spinnrock som helst. Hon har ett mästerverk i sin ägo. Spinnrockarnas Rolls Royce, en äkta KORF-rock. På denna bild syns det tydlig i och med att båda systrarna (ståndarna) är justerbara. Edda bodde dessutom inom Korfens närområde, dessa rockar gjordes lite längre norrut i Lappland i Fårträsk i Malå.
Som lite väl idog samlare av Korf-rockar var jag tvungen att springa ut och kolla om någon av mina rockar jag köpt på Second Hand var just Mor Eddas. Så var det inte. Så kanske finns minst en fin Korf-rock kvar nånstans häromkring i Vackra Vilhelmina.

Mycket mer info och detaljer om Korf-rockarna går att hitta i detta blogginlägg: http://forsnashemmanshantverk.blogspot.se/2016/05/spinnrock-pa-second-hand.html