söndag 17 juli 2016

Spinnrock nummer 8

I "samlingen" alltså. Som inte är nån samling, utan bara rockar jag absolut behöver. Bara en kvar nu så behöver jag ABSOLUT ingen till.😏
Denna är en rock från Jämtland, av rockmakaren Per Jonsson från Ottsjön i Föllinge. "Per Jonssa"-rockarna ser man då och då till försäljning. Han var tydligen rätt produktiv och gjorde totalt ca 2200 rockar och var verksam omkring 1920.

OBS! Numer har jag skrivit ett eget inlägg om "PerJonssa-rockarna" då det framkommit mycket intressant om dessa i Facebookgruppen "Spinnare". 
Klicka  här för att läsa mycket mer om dessa Jämtländska spinnrockar och se många bilder på olika exemplar. 

På vevaxeln står spinnrockens nummer instämplat i metallen. Min rock är nummer 96. Det står också skrivet med blyerts under brädan.
Den har sin ovanliga och karaktäristiska originalmålning kvar i hyfsat skick. Det ska vara sju olika färger på en äkta Per Jonssa-rock, alltid orange på navet, gult på ekrarna, rött hjul, vinge och basen på rockmor. Ben, ståndare och systrar är en slags oxblodsfärg, dovt vinrött. Trampan och dess stag, trampstickan och ställskruven är svarta. Och själva bänken slutligen är allmogeblå med dekorativa ränder i mörkgrönt.
Per Jonssa-rockarna har också flera ovanliga konstruktionsdetaljer som nog är unika för den här typen av rockar, jag har då aldrig sett dem någon annanstans. Det gäller bland annat de mässingsklossar som håller fast hjulets axel. Och det faktum att hjulet inte är avtagbart för att kunna fraktas lättare. Tyvärr en lite jobbig lösning om man vill ha en rock som är lätt att transportera med bil. Det enda sättet att montera av hjulet är att låta ståndarna hänga kvar på hjulet och ta bort dom från bänken. Det GÅR att göra, men känns inte så stabilt, utan som om man riskerar att förstöra hjulets konstruktion.
Men allra mest charmig är den gamla skosula som nån spikat fast på trampan! För att få bättre grepp kanhända?

Dessutom hittade jag ytterligare ett textilfynd på Hurtiggården i Gåxsjö, där jag var och köpte spinnrocken. Och det här, det är jag RIKTIGT glad för! Helt komplett också!