tisdag 28 juli 2015

Gotta från spinnrocken

Efter marknaden var det inte mycket konst-garner kvar i mitt utbud. Så jag gjorde några härvor av lockspunnet, trådtvinnat lammulls-garn. Färgat med Greener Shades, syrafärger som tar hänsyn till miljön.
Det extra lilla roliga, som jag just hittat på, är färgningstekniken. Garnerna är spunnet av vit, ofärgad ull. När det är färdigspunnet så väljer jag ut två färger som harmoniserar med varandra och där den mörkare tål att överfärgas av den ljusare. På bilden ovan blev det blått, orange och lila. Sen dopp-färgar jag en liten bit av härvan i den färgen. Knölar ner en del av härvan i en liten glasburk med färg som står i en kastrull med varmt vatten. När den färgen är klar och fixerad så tar jag hela härvan och färgar i den ljusare färgen i kastrullen.
SÅ roligt och LÄTT, och resultatet blir Superfint!

Besök gärna min web-shop där jag säljer fibrer, flor, kardband och lockar av bara Svenska djur. 

 Spinnstugan hos Forsnäs Hemman