Här är spinnrocken som jag köpte på Blocket för ett tag sedan. Det är en nygammal Louet S10.
Det stod att den var ny i annonsen. Och på ett sätt är den det, för den kan överhuvudtaget inte varit använd. Det ser man på spolarna och fästtrådarna som var helt i nyskick. Men modellen är absolut urgammal, en av Louets första och gjord någongång mellan åren 1974-1979. Alltså bara något yngre än mig själv.
Dessutom har den haft en skum (men trevlig) uppgradering. Trampstickan är bytt till den nya modellen, med det hermetiskt tillslutna kullager som också tillhör den nya modellen. Man kan fundera på varför nån gjort sig besväret att byta ut den delen, och sedan ändå inte använt spinnrocken alls?
Dessutom har den varit aningen utsatt för väta och har några vattenfläckar på tvärstagen och trampan.
Men nu har jag haft den ett par veckor, plockat isär, skruvat ihop, putsat upp och smörjt den. Och den fungerar utmärkt. För en spinnerska som alltid jobbat med en dubbeldriven spinnrock av traditionell modell känns det lite som att köra med en ny bil. Alla funktioner är välkända, men vanan och den automatiska ryggrads-känslan finns inte riktigt där än. Men det är otroligt roligt att jobba med ett nytt spinnredskap och det ska köpas en del tillbehör. Redan imorgon blir det besök hos den "lokala" Louet-återförsäljaren, Kia på Forsbacka Ull. Det ska köpas en art yarn-vinge, några nya spolar och en ny drivrem. Den gamla fungerar utmärkt, men eftersom jag vet att det är den ursprungliga plastremmen från -70-talet (de nya är svarta, inte gulnat genomskinliga), så känns det säkrast att köpa en ny som back-up. Totalt kommer de tillbehören kosta mer än spinnrocken gjorde, men så fick jag ett bra pris också!