Stickmönster

Rosa Bandet-sjal
Rosa Bandet sjal, brett som halsduk eller smalt som halsband
Ett udda och spännande mönster som ändå är väldigt lätt och ger en slutprodukt som visar att man stöder Rosa Bandet. 

Garn: Gammleby ekologiskt odlad bomull (från ratrika.se), 8/4 eller 12/2X3, färg rosa 3748. Eller annat lämpligt garn i rätt färg.
Garnåtgång: ca 30 gr för den smala sjalen, ca 60 gr för den breda sjalen
Rundstickor nr 3,5, minst 80 cm långa (typ: Knit-pro).

Allmänt: sjalarna stickas med enbart räta maskor på rundstickor, runt, runt som en tub. Det spännande sneda mönstret åstadkoms genom att öka två maskor på ena sidan och minska två maskor på den andra. Märke eller exakt tjocklek på garnet eller masktäthet är inte avgörande för det här projektet, men själva färgen är det. Titta efter den rätta nyansen av ”Rosa Bandet”-rosa. Använd också merceriserad, glänsande bomullsgarn för att få det rätta påkostade utseendet

Stick-termer:
m maska
rm rät maska/maskor

Beskrivning
Bred sjal (halsduk):
Lägg upp 60m på rundstickorna. Vik rundstickan dubbel och dela upp uppläggningen i 30 m på ena halvan av stickan och 30 m på den andra halvan. Börja sticka, genom att sticka ihop uppläggningen till en rundel. Se filmer och tydliga beskrivningar genom att söka på Internet på ” Magic loop”.
V1: Sticka räta maskor
V2: Sticka 28 rm, öka sedan 1m i nästa 2m genom att sticka 1m i bakre maskbågen och 1m i främre maskbågen. Sticka 28 rm och minska 1m i nästa m genom att sticka ihop det två följande maskorna genom bakre maskbågen. Minska ytterligare 1m direkt efteråt genom att sticka ihop nästföljande två maskor r.
Upprepa V2 tills halsduken är 105 cm lång. Avmaska och sy eller virka ihop ändarna.

Smal sjal (stickat halsband):
Följ mönstret för bred sjal men lägg endast upp 30 m och gör var sida 15 m bred och sticka halsbandet 110 cm långt.




Rosig glittertunika

Ett alldeles ljuvligt projekt som just blivit klart. En stickad jul-tunika. Den passar väl bra annars också, men inspirationen kom när vi kom över några nystan Fame Trend Paljett Rosa 687 och M&K Paljett röd 474. Tillsammans skapade dom en fantastisk färgfest med både vita och röda paljetter (dom röda syns tyvärr inte så tydligt på den här bilden).


Tunika

Garn: Fame Trend paljett & M&Ks röda paljettgarn
Garnåtgång: Ca 2 nystan Fame Trend Paljett och 3 nystan M&Ks paljettgarn. OBS! om du använder ett färgskiftande garn som Fame Trend så kan det behövas lite mer garn eftersom det är viktigt att matcha färgerna när man stickar de separata fram och bakstyckena och axelpartierna.
Stickor: 80 cm Knit-pro rundsticka med strl 4,5 toppar.
Storlek: Medium,  ca 40-44.

Tunikan stickas nerifrån och upp. Lägg upp 204m. Sätt markörer i varje sida med 102m mellanrum. Ta ihop till en cirkel. Sticka 4v r, 1v a (vikvarv för fållen). 4v r och ta sedan in 1m i varje sida. Minska sedan 1m i var sida var 8’onde var (ca var 4de cm). När man når upp till ärmhålens undre kant ska det vara ca 160m på rundstickan. Dela upp dessa med 80m på varje sticka.  Framsida och baksida stickas separat.

Framstycket.
Ta in för ärmhål: 2m i början av v1 och v2. Sedan 1m i början av vart varv i 18v, totalt 2+9m minskning i var sida.  Sticka 4v utan minskningar och avmaska 10m i mitten (början av halsringningen) avmaska i var sida av halsringningen de följande varven: 4m, 4m, 2m, 1m , 1m, 1m, två varv utan minskning och slutligen 1m minskning i var kant. Sticka 19v med de resterande 12m på var axel. Nu har du kommit till axelsömmen. Välj mellan att avmaska och sy ihop axelsömmen senare eller sätta maskorna på en avmaskningsnål och sticka ihop axelsömmen när bakstycket är klart.

Bakstycket.
Ta in likadant för ärmhålet som på framsidan. Sticka sedan tills det har blivit 20 cm från början av ärmhålet. Avmaska 20m mitt bak. Minska sedan 1m, 2m, 1m, 2m, 1m, 2m, 1m, 2m. Och ev. någon maska till för att komma ner i 13m på var sida.  Sticka rakt upp tills axlarna når 23cm från ärmhålets början. Sticka ihop axelmaskorna fram och bak eller avmaska och sy ihop. 

Kanter:
Plocka upp 118m längs ärmhålen med stickor 4,5. Sticka resår i ca 2 cm och maska av. Byt till mindre stickor (strl, 4 sen 3,5 slutligen 3) varje varv och minska 1 m mitt under ärmen varje varv. 
Plocka upp 148m längs halslinningen, 96m framtill och 52m bak med stickor strl 4,5. Sticka ca 2 cm och precis som för ärmhålen minskar du stickornas storlek en halv strl. varje varv och minskar 1m vid var axelsöm varje varv. Avmaska.
Vik upp den nedre fållen och sy.
Fukta och blocka.

Tunikan är klar!